Van Koffie en Thee naar positieve impact
Een 15-jarig plan, voor iedereen, overal ter wereld, waarbij niemand achterblijft. Sustainable Development Goals, je hebt er vast wel eens van gehoord. Deze duurzaamheidsdoelen zouden van de wereld een betere plek moeten maken in 2030. Maar wat houden de SDG’s ofwel de duurzame ontwikkelingsdoelen precies in? Hesselink Koffie heeft het gelukkig maken van de gehele koffieketen hoog in het vaandel. Hoe draagt Hesselink Koffie bij aan de verschillende SDG’s?
Een eerlijke en duurzame wereld in 2030
De boodschap tijdens de lancering van de Sustainable Development Goals in 2015 was duidelijk. Wij moeten en kunnen de eerste generatie zijn die een einde maakt aan extreme armoede. De generatie die onrecht en ongelijkheid bestrijdt. En de generatie die behoedt voor klimaatsverandering. De Sustainable Development Goals, ofwel SDG’s, bestaan uit 17 duurzame ontwikkelingsdoelen die in 2015 door de Verenigde Naties zijn vastgesteld. Het zijn de opvolgers van de Millenniumdoelen, die liepen van 2000 tot 2015. Het doel van de SDG’s is van de wereld een betere plek maken. In 2030 zou de wereld verlost moeten zijn van armoede, ongelijkheid, klimaatsverandering en is er gezondheidszorg voor iedereen. Dit zijn uitdagingen waar we wereldwijd iedere dag mee worden geconfronteerd. Om de 17 ontwikkelingsdoelen te halen zal er in de komende 10 jaar flink actie moeten worden ondernomen.
Gemeenschappelijke meerwaarde
Het voordeel van de SDG’s is dat deze containerbegrippen zoals ‘duurzaamheid’ en ‘circulariteit’ meer concretiseren. Tegenwoordig wordt duurzaamheid veelal gerelateerd aan milieuwinsten die gunstig zijn voor onze planeet. SDG’s gaan verder en betrekken hierbij ook sociaal maatschappelijke aspecten. De 17 verschillende ontwikkelingsdoelen hebben een heldere omschrijving en ieder een eigen doel. Samen zorgen deze duurzame doelen ervoor dat de wereld een betere plek wordt. Daarnaast bieden de SDG’s herkenning van duurzame identiteit. Het is een driver voor innovatie en groei bij bedrijven en biedt een leidraad voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. SDG’s bieden bedrijven een nieuw perspectief door de focus op kortetermijndoelen te verschuiven naar langetermijndoelen. Daarnaast zijn de SDG’s gemakkelijk uit te leggen aan de consument. Iedereen begrijpt het en wordt er enthousiast van.
Iedereen moet aan het werk
Het bijzondere aan de SDG’s is dat de ontwikkelingsagenda geldt voor alle landen. Het gaat dus niet alleen over hulp van rijke landen aan arme landen, maar ook over de ontwikkeling binnen rijke landen. Iedereen moet in staat zijn om te bouwen aan een betere toekomst. Hoewel de implementatie van de doelen per land verschillend zijn is één ding zeker: íedereen zal mee moeten werken aan het realiseren van de gestelde doelen. Dus zowel overheden, kennisinstellingen, NGO’s, consumenten én bedrijven zullen de komende 10 jaar flink actie moeten ondernemen om de doelen in 2030 te behalen.
Hoe hebben de duurzame ontwikkelingsdoelen betrekking op koffieliefhebbers?
Ook thuis, op het werk en in je vrije tijd kun jij het verschil maken. Dichtbij en ver weg. De SDG’s hebben betrekking op alle landen in de wereld. Natuurlijk zijn de noden in Nederland anders dan in sommige andere landen, maar ook hier is nog veel werk aan de winkel. Wat dacht je bijvoorbeeld van de klimaatcrisis, dalende biodiversiteit en genderongelijkheid. Onze acties hebben daarnaast ook vaak gevolgen buiten onze grenzen. Koffie groeit nou eenmaal niet in Nederland. Dat betekent dat de koffie die jij hier koopt altijd uit het buitenland komt. Keurmerken als Fairtrade, Skal en Rainforest Alliance helpen je op weg om duurzame keuzes te maken. Door jouw keuze voor Hesselink Koffie draag je bij aan het behalen van 12 verschillende SDG’s, in Nederland én in het buitenland.
Aan welke duurzame ontwikkelingsdoelen werkt Hesselink Koffie?
Hesselink Koffie wil ervoor zorgen dat iedereen kan genieten van goede koffie. Niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst. Daar komen wel wat uitdagingen bij kijken, zoals op het gebied van duurzaamheid. Koffie is een gevoelig gewas en de klimaatsverandering heeft daarom ingrijpende gevolgen voor de koffieteelt. Wij kiezen daarom in de hele reis van de koffieboon altijd voor de meest duurzame oplossing. Sterker nog, Hesselink Koffie wil leiden met duurzaamheid. Ons doel is om een duurzame toekomst voor koffie te creëren, voor ons en voor de volgende generatie.
Vanuit onze duurzame identiteit draagt Hesselink Koffie bij aan de volgende SDG’s:
- SDG 1 “Beëindig armoede overal en in al haar vormen”
- SDG 2 “Beëindig honger, bereik voedselzekerheid en verbeterde voeding en promoot duurzame landbouw
- SDG 3 “Verzeker een goede gezondheid en promoot welvaart voor alle leeftijden”
- SDG 4 “Verzeker gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs en bevorder levenslang leren voor iedereen”
- SDG 5 “Bereik gendergelijkheid en empowerment voor alle vrouwen en meisjes”
- SDG 6 “Verzeker toegang tot duurzaam beheer van water en sanitatie voor iedereen”
- SDG 7 “Verzeker toegang tot betaalbare, betrouwbare, duurzame en moderne energie voor iedereen”
- SDG 8 “Bevorder aanhoudende, inclusieve, en duurzame economische groei, volledige en productieve tewerkstelling en waardig werk voor iedereen”
- SDG 12 “Verzeker duurzame consumptie-, en productiepatronen”
- SDG 13 “Neem dringend actie om klimaatverandering en haar impact te bestrijden”
- SDG 15 “Bescherm, herstel en bevorder het duurzaam gebruik van ecosystemen, beheer bossen duurzaam, bestrijd woestijnvorming en landdegradatie en draai het terug en roep het verlies aan biodiversiteit een halt toe”
- SDG 17 “Versterk de implementatiemiddelen en revitaliseer het wereldwijd partnerschap voor duurzame ontwikkeling”